Финансово ограмотяване при децата

Да предадем добра финансова култура на детето се състои в това, да покажем концепции, финансовия език, финансови продукти и полезни стратегии, за да се научат децата да вземат правилни финансови решения, да вървят в правилния път и да имат успех в света на парите.

Финансовата грамотност улеснява избора, изгражда мисловната структура, нужна за оценяване на риска и увеличаване на печалбите. С други думи казано, да може човек да сложи на везната положителните и отрицателните фактори и да реши, какви стъпки и действия да извърши в дадена финансова ситуация, каквато неминуемо е почти всяка ситуация в съвременния начин на живот.

Чрез финансовата грамотност, човек може по-лесно да си планира бъдещето, да избере по-добри финансови инструменти, по-лесно да посреща предизвикателствата в света, който ни заобикаля.

Къде, как и кога се ограмотяваме финансово?

Къде?

Финансовата култура се предава навсякъде, научават се много неща във всякакви ситуации:

  • Домът/семейството: Финансовата култура се предава както съзнателно, така и несъзнателно. Начинът по който родителите и по-големите братя и сестри управляват икономическите аспекти в живота си оставя отпечатък върху по-малките членове на семейството.

Ако се внуши здравословното спестяване, грижата за парите, удоволствието от печалбата, обсъждането заедно за вземане на финансови решения, в съзнанието на децата се създава здрава мисловна финансова основа. Семейството може да поддържа здравословна финансова среда, когато установи добра комуникация между членовете си.

  • В училище: Това е второто място, където децата се научават да взимат своите финансови решения в живота. Включително в ситуации, в които въобще не се засягат финансови въпроси, се предава финансовата грамотност, но под друга форма, например: Когато се наложи да подкрепят някаква кауза, когато си организират различни кооперации, отборни игри, размяна на играчки, стикери и други.
  • Комуникационни медии: Гледайки телевизия, слушайки радио, когато експериментират в интернет също оказва влияние върху тяхната финансова грамотност. Ето защо трябва да внимаваме с информацията, която приемат децата ни от медиите. Това вече го пише навсякъде, но са малко родителите, които ограничават потока от информация към децата си.
  • Игрите: Както и с общото образование и култура, игрите могат да бъдат много полезни за насърчаване на ученето, защото когато финансовото образование се интегрира в ежедневието и се предава по забавен начин, е по-ефективно и полезно.

Кога?

Финансовото образование започва да се придобива в най-ранния детството. В този период от живота, когато човешките същества са най-любознателни и най-възприемчиви, особено на подсъзнателно ниво (което е по-трайно), поради което е най-препоръчително да се даде добро и правилно финансово образование в управлението на икономическите ресурси още в най-ранна възраст.

Естествено, не трябва да претоварваме децата с концепции и термини, които те намират за скучни. Точно обратното – трябва да преподаваме тези уроци случайно, в ежедневието под формата на примери, а най-вече с личен пример. Абсолютно безмислено е да говорим за финансова грамотност и култура, опазване на личното богатство и състояние, ако не контролираме дълговете си, ако харчим за ненужни вещи, безразборно,  ако правим непланирани покупки, т.е. действията ни са противоположни на това, което говорим.

За да започнем финансовото образование отрано, може да се започне от цели за спестяване, да покажем, че трябва да си пазим парите, че не трябва да ги харчим за първото нещо, което ни се изпречка пред очите.

Как?

При всички положения, ние съзнателно или несъзнателно предаваме финансови уроци на децата, във всеки един момент, навсякъде. Как го правим – правилно или не? На този въпрос би трябвало да си отговори всеки родител.

Младежите, които вече държат да са независими, могат да обвиняват родителите си за нещо, но вече е техния ред, да поемат нещата в ръцете си. Все пак, за да си самостоятелен, означава сам да понасяш отговорностите от постъпките си. С други думи казано – дошло е време, сами да се образоват за нещата, които не се преподават в училище и които родителите им не са им казали.

Ако има за какво да упрекнат родителите си, но не се опитат да променят нищо, означава, че ще са следващите родители, които няма да направят нищо за финансовата култура на собствените си деца.

Leave a comment